Groepen

Welkom op de groepspagina van groep 1/2 a

De groep van juf Wieteke en juf Annet

 

Kriebelbeestjes bij de kleuters

Afgelopen maandag zijn wij gestart met ons nieuwe thema; 'kriebelbeestjes' , oftewel insecten. Iedere groep heeft onderzoeksvragen bedacht, zo kunnen de kinderen heel gericht informatie vinden en toepassen tijdens dit thema. 

In de klas is een heus laboratorium, waar insecten worden onderzocht die we zelf hebben gevangen. We gebruiken een microscoop, pincet, vergrootglas en nog veel meer spulletjes. Door deze onderzoekshoek gebruiken we heel veel woorden m.b.t. insecten en vergroten zo de woordenschat van onze leerlingen. In het laboratorium is ook een mierenhotel en zijn voldoende boekjes om informatie in op te zoeken. De observaties kunnen door de kinderen worden genoteerd op een onderzoeksblad.

In de zandtafel kan lekker met 'kriebelbeestjes' worden gespeeld, er zitten heel veel verschillende 'speelinsecten' in zoals een duizendpoot, tor, spin, oorwurm etc. Ook hier leren we weer veel nieuwe namen van insecten en hun kenmerken. 

Op de gang heeft u misschien al ons blote voetenpad gezien, alle zintuigen worden gebruikt tijdens dit thema dus ook voelen met je voeten en handen. Prikt, kriebelt of glibbert iets? De kinderen kunnen het zelf ervaren.

De werkjes staan natuurlijk ook helemaal in het teken van dit thema. We vouwen insecten, maken een insect van knexx of bouwen in de bouwhoek een insect. Iedereen op het niveau wat bij hem/haar past. We gaan ook een heus wormenhotel maken van een plastic fles, iedere leerling krijgt daar een worm in om te observeren. Op maandag 28 mei komt er een imker op school om ons meer te leren over de bijen en hoe we goed voor ze kunnen zorgen.

Dinsdag 22 mei hebben wij weer een voorstelling in het speellokaal, dit in het kader van Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018. Houd de website in de gaten voor foto's hiervan.

Twee prentenboeken die centraal staan naast vele andere prentenboeken en informatieboeken die we gebruiken zijn; Superworm en Rupsje nooit genoeg.

 

 

Lente in groep 1/2 a

We zijn gisteren gestart met ons nieuwe thema 'lente'. Op de gang is een huis grasperkje waar we een tegelpad leggen. In de huishoek is het huisje van oma, ze vrolijkt haar huisje op het bloemen uit het bloemenstalletje op de gang, kookt met groente uit de tuin en houdt een grote  lenteschoonmaak in huis. Ook kan er naar hartelust worden gewerkt in de timmerhoek, misschien een mooi vogelhuisje?

In de zandtafel kan worden geplant, gezaaid en geharkt. Ook kan er bij de letterhoek worden gestempeld over de lente. Er zijn al prachtige lenteplaatjes gemaakt op het kralenbord en bij de werkjes wordt gezaaid en geplant. We zijn allemaal heel nieuwsgierig hoe de zaadjes gaan ontkiemen en groeien, maar we moeten nu even geduld hebben. Voor leuke foto's van dit alles, klik hier.

Voorstelling 'Lân fan taal' in de kleutergroepen

Vandaag was er in ons speellokaal de voorstelling 'Lân fan taal'. Een beleeftheater over taal zonder woorden. Taal die over landsgrenzen heen gaat en voor iedereen te verstaan is. Klik hier voor de foto's .

 

 Thema lente; langer, hoger, groter

Omdat we in de kleutergroepen op zoek zijn naar een nieuwe kleutermethode, gebruiken we deze keer materialen en lessuggesties uit de kleutermethode Schatkist 3de editie.

                                             Afbeeldingsresultaat voor groei plantje groei

Als kennismaking kijken we naar een filmpje dat heet “In oma’s tuin”. In het filmpje graven Pompom en Loeloe de zaadjes van een erwtenplant, die oma net heeft gezaaid, uit de grond. Loeloe en Pompom willen graag ’s avonds erwtjes eten. Oma is niet zo blij en legt uit dat de zaadjes eerst plantjes moeten worden. De plantjes krijgen later pas erwtjes. Dat wil Pompom wel proberen.

                                          Afbeeldingsresultaat voor schatkist lente derde editie

We gaan in de groep ook allemaal zaadjes zaaien. Iedereen krijgt een eigen potje waarin een plantje kan groeien.

In de klas en in de gang komen er ook weer speelhoeken met betrekking tot het thema.

Een werkopdracht is bijvoorbeeld bouw een bloem van Lego met een steel,   

bladeren en bloemblaadjes

                                              Afbeeldingsresultaat voor Lego bloem maken

Verder lenen we van het NME (natuur en milieu educatie) steunpunt een leskist “Bijen” zodat we over ook over deze beestjes meer te weten komen.

Afbeeldingsresultaat voor schatkist lente derde editie Pompom komt logeren

Pompom mag bij jullie één nachtje logeren. Dat vindt hij erg leuk!

Hij heeft gehoord dat de lente bijna begint. Je moet het kunnen zien aan de plantjes in de tuin.

Is dat bij jullie in de tuin ook al te zien? Pompom wil het graag weten. Laat het hem maar zien.

In de klas mag je ook vertellen of er al iets te zien is van de lente in jullie tuin of in jullie buurt. Je moeder of vader wil je vast wel helpen.

Door een foto van elk kind met Pompom bij de dagindeling te plaatsen, oefenen we ook elke dag de dagen van de week.

Woordenschat

Enkele woorden die aan bod komen zijn: de bij, groeien, de plant, de tuin, de aarde (grond), de kruiwagen, sproeien, zaaien, de bloembol, de struik, verzorgen, de bloesem, de hark, de mest, de moestuin

Letter leren

We leren de letter l van lente

Deze cijfers staan centraal: 7 en 17

 

Thema circus

Vandaag zijn we begonnen met ons thema 'circus'. We gebruiken tijdens dit thema ook weer de lessen uit 'Sil op school'

Het thema draait om het circus, de voorstellingen en het publiek. Al onze lessen sluiten aan op dit thema en ook het spel in de klas en in de gang is hier helemaal op gericht.

Op de gang is een heuse circustent waar we voorstellingen mogen geven. Ieder kind kan een rol kiezen en na het oefenen deze uitspelen.

In de klas spelen we met het playmobil circus, de zandtafel is een piste en ook de huishoek is omgetoverd tot een circus. Door te kijken naar filmpjes met echte circusartiesten weten we precies wat we moeten doen.

Tijdens  onze rekenlessen rekenen we met geld bij de kassa van het circus. We leren begrippen zoals veraf-dichtbij, voor-achter en zetten deze in onze woordkast op de woordmuur. We oefenen de kleuren en vormen met Tito de clown uit het boek 'Hoe Tito de clown zijn neus kwijtspeelde'. En zo komen er nog meerder rekenactiviteiten aan bod waarbij het circus centraal staat. De cijfers 6 en 16 staan deze periode centraal.

Bij de taallessen leren we veel nieuwe woorden, die we ophangen onder onze woordparaplu. We denken zelf na welke woorden we al kennen en schrijven die in een woordweb. Maar ook nieuwe woorden krijgen daar een plekje.We maken zelf kaartjes voor het circus en een aanplakbiljet om ons circus te promoten. We stempelen in de stempelhoek woorden en tekenen het plaatje erbij.

Aan het einde van dit thema zal iedere groep een complete circusvoorstelling geven voor de andere groepen.Bij de werkjes maken we daar dan ook onze eigen attributen voor die een poosje op school blijven.

 

Foto’s thema winter

De afgelopen weken hebben we in onze groep druk gewerkt aan het thema winter. Water laten bevriezen en weer smelten, iglo’s bouwen. Spelen in de winterkledingwinkel en op de ijsbaan schaatsen en daarna naar het koek en zopie stalletje. In de klas konden we spelen met de playmobil, in de sneeuwtafel waar een Noordpool was en met het huisje van kikker in de winter. We hebben veel geleerd en veel plezier gehad samen. Voor foto’s klik hier

 

Thema Winter

Na de kerstvakantie starten we met het thema winter. Bij dit thema gaan we gebruik maken van lessen uit de digitale methode Sil op school. Dit is een methode met lessen speciaal voor kleuters.

Het thema Winter draait om sneeuw, iglo’s, ijs en schaatsen. Het sluit aan bij de winterse activiteiten, zoals de alternatieve Elfstedentocht.

Tijdens dit thema maken de kinderen in de groep een iglo net zoals Sil en Lis in het digitale prentenboek maken. De kinderen spelen hier hoe Eskimo’s leven. Ook gaan de kinderen met ijsblokjes iglo’s bouwen.

Naast een iglo bouwen in de bouwhoek, komt er ook een schaatsbaan in de gang. En daarbij hoort natuurlijk ook een echte koek-en-zopietent

En de kinderen gaan, zoals dat hoort bij de Elfstedentocht, met een stempelkaart al “schaatsend” gymmen in het speellokaal.

Tevens maken de kinderen een sneeuwballenrijm en maken ze een gedicht met elf woorden, het zogenaamde elfje. Ook gaan de kinderen als ijskunstenaars aan de slag en maken ze een ‘ijsbeeld’ van klei.

 

Activiteiten

In het thema Winter doet uw kind op school de volgende activiteiten:

·      Brrr, wat is het koud!

Tijdens het spelen op de schaatsbaan moeten de kinderen zich warm aankleden omdat het buiten erg koud is. Hierbij leren de kinderen de woorden van de verschillende kledingstukken, zoals wanten, sjaal en muts en nog veel meer.

·      Lang, langer, langst

Lis wil graag oefenen op de schaatsbaan. De kinderen bouwen daarom met kapla een schaatsbaan. Hoe lang moet de baan worden?

·      Koek-en-zopie

De kinderen spelen in de gang in een koek-en-zopietent. Hier spelen ze dat ze drinken en eten kunnen bestellen na het schaatsen. Hoe duur is het? Mag ik een chocolademelk?

·      Iglo’s bouwen…

In deze activiteit bouwen de kinderen iglo’s met suikerklontjes op een ijsschots.

·      Kikker en de sneeuwman

Naast het digitale prentenboek met Sil en Lis wordt ook het prentenboek Kikker en de sneeuwman voorgelezen. De kinderen spelen het verhaal uit op de verteltafel.

Thuis meedoen

Hoe kunt u thuis meedoen aan het thema?

·      Samen naar de bibliotheek

Ga samen met uw kind eens een boek lenen in de bibliotheek. U kunt daarbij zoeken naar een boek dat past bij het thema Winter.

·      Samen chocolademelk maken

U kunt ook samen met uw kind warme chocolademelk maken. U kunt hiervoor bijvoorbeeld eerst uw kind een boodschappenlijstje maken en daarna naar de winkel gaan om de benodigdheden te kopen. Vervolgens maakt u de chocomelk met elkaar. Wat moeten we eerst doen? Hoe weten of de melk warm is? Hoe zorgen we ervoor dat hij niet te heet wordt?

·      Samen op stap en winterkleding benoemen

Wanneer u met uw kind op stap gaat, kunt u samen met uw kind benoemen wat je er allebei aan doet om warm gekleed te zijn. Wat moeten we aan onze handen doen? Nu krijg ik nog koude oren. Hoe houd ik mijn hoofd ook warm? En mijn nek?

Onderweg kunt u vragen of de handen warm zijn. Hoe komt dat?

·      Samen naar de schaatsbaan

Wanneer het weer het toelaat is het leuk om te schaatsen op echt ijs. Ligt er geen ijs, dan is het een idee om met uw kind naar de schaatsbaan te gaan en samen op de baan te schaatsen. 

·       Samen iets bouwen

Bouw samen met uw kind van blokjes, lego, duplo of ander bouwmateriaal een schaatsbaan. U kunt samen nadenken hoe u de baan wilt bouwen. Hoe lang moet hij zijn? Is er ook een brug?

·        Samen lezen
Lees met de kinderen boeken die betrekking hebben op het thema Winter. Voorbeelden van boeken die hierover gaan zijn:

·      De kleine IJsbeer – Hans de Beer

·      De grote schaatswedstrijd – Kate Westerlund

·      Glad ijs – Rom Molemaker

·      Bas op het ijs – Vrouwke Klapwijk

·      Wauw, het is winter! – Vivian den Hollander

·      Schaatsen, sneeuw en snert – Marianne Busser & Vivian den Hollander

·      Spekkie en Sproet: paniek op het ijs! – Vivian den Hollander

·      Samen op internet
Kijk samen met uw kind naar een van de volgende filmpjes of websites:

·       Koekeloere – Op glad ijs

·       Koekeloere – Brrr

·       Flip de Beer – Buiten schaatsen

·       Hoelahoep – Schaatsen

·       Schooltv – Mizja gaat schaatsen

 

Thema Sinterklaas.

20 november zijn we gestart met ons thema Sinterklaas.De cijfers 4 en 14 staan centraal net als de letter ‘f’ (let op: spreek uit als de ‘fffffffffff’). Dit weten jullie natuurlijk al, het letterfeest is al geweest!

Op de gang spelen we in het kasteel van Sinterklaas. De pieten hebben het maar druk met lijstjes bijhouden, Sinterklaas helpen, ga zo maar door. Gelukkig staat er een heerlijk bed in het kasteel om even uit te rusten.

We spelen poppenkast waar we zelf sinterklaasverhalen bedenken en later uitspelen in de groep. In de bouwhoek bouwen we boten, dit is nl de scheepswerf. Na het bouwen van een boot presenteren we dit in de groep. We leren elkaar vragen stellen en een mening geven.

In de huishoek hebben we een pakjeshoek gemaakt.De meerkunners zijn druk met het maken van een pepernotenfabriek (een soort knikkerbaan). 

Tussen alle lessen door bewegen we heerlijk op muziek, we oefenen nl allemaal liedjes voor het feest van Sinterklaas dinsdag 5 december op school.  

Hierbij een link met alle liedjes die we oefenen:                                                          https://www.youtube.com/watch?v=-ceccjR1XHo (pepernotensamba)                                                      (Spring als een pepernoot) www.youtube.com/watch?v=7s1yNPWTGS8                                                      (Kom van dat dak af)www.youtube.com/watch?v=PgTkmqtqBow                                                          (Sinterklaasje kom maar binnen met je knecht)  www.youtube.com/watch?v=t7vI630h9jQ   

Leerdoelen oudsten

Vanaf deze week werken onze oudste leerlingen aan hun zelf ingebrachte leerdoel. Samen met juf hebben ze in een gesprekje aangegeven wat ze graag zouden willen leren. De komende periode werken ze aan dit leerdoel en wanneer dit (gedeeltelijk) behaald is mag het leerdoel mee naar huis en wordt er een nieuw doel  gesteld of wordt het doel aangepast. De leerdoelen kunnen heel divers zijn, van leren lezen en schrijven tot leren veteren 

 

Sinterklaas in groep 1/2 a

Er is in deze weken vanalles te ontdekken en te spelen over het thema Sinterklaas. We bakken pepernoten in de pietenbakkerij, bouwen stoomboten in de scheepswerf of spelen lekker in het huis van Sinterklaas.

Klik hier voor de foto's.

Poppenkastvoorstelling 'De baard van Sinterklaas'

Vandaag stond er een poppenkastvoorstelling op het programma. Juf Wieteke, juf Akke en juf Femke namen als vanouds plaats achter de poppenkast en speelden een Sinterklaasverhaal. Durfpiet werd door Zwarte Piet uitgedaagd om de baard van Sinterklaas eraf te knippen. Dit vonden de kinderen natuurlijk erg grappig. In de hoek op de gang staat een kleine poppenkast, waar de kinderen zelf ook verhaaltjes over Sinterklaas na kunnen spelen. De foto's van de voorstelling kunt u hier vinden. 

Herfstwandeling 

Gisteren maakten we samen met onze groep een herfstwandeling, samen zoeken naar bladeren en eikels en zoeken naar egeltjes tussen de bladeren. Met een goed gevulde tas kwamen we weer terug op school. We spelen in school heerlijk in het kabouterhuis en doen reken- en taalactiviteiten gericht op de herfst. Klik hier voor foto’s. 

Thema herfst

Na de herfstvakantie werken we 3 weken over het thema herfst. Dit is bij binnenkomst in de school gelijk goed te zien aan de hoek op de gang: een kabouterhuisje. Hier kunnen de kinderen hout hakken of heksensoep maken met herfstvruchten. Voor iedere groep staat een herfstwandeling op het programma, waarin we in de nabije omgeving van school herfstdingen gaan bekijken/verzamelen. Er staan 5 werkjes op het programma: een spinnenweb tekenen, een spin knutselen, een eekhoorn of paddenstoel vouwen, een eikeltje scheuren en de maandtekening.

Natuurlijk hebben we ook onze woordmuur weer aangepast op het thema herfst. Aan de woordparaplu hangen verschillende soorten vruchten van een boom die je in de herfst kunt vinden: eikeltjes, beukennootjes, walnoten, dennenappels en kastanjes. Op de woordtrap is stap voor stap  voor de kinderen te zien wat er gebeurt met de bomen in de herfst. En in de woordkast zijn verschillende tegenstellingen te vinden over het thema herfst. 

Op vrijdag 3 november vieren we het letterfeest van de letter h. Voor de afwisseling krijgt dit feestje deze keer een iets andere invulling. De kinderen hoeven zelf namelijk niks mee te nemen van thuis. We gaan samen allemaal activiteiten bedenken die je kunt doen met de letter h en daar gaan we samen met de kinderen foto’s van maken. Deze foto’s krijgen een plekje op de lettertafel. Verder gaan we nog enkele hoorspelletjes doen.

Voor foto’s van de verschillende herfstactiviteiten kunt u de website in de gaten houden.

Wist u dat…

-          …tijdens het thema herfst de cijfers 3 en 13 worden aangeleerd.

-          ...de kinderen de spelletjes van STEP BY STEP op de Ipad erg leuk vinden om te doen (helaas alleen verkrijgbaar voor Apple apparaten).

-          …de kinderen bij Engels dit thema leren te tellen tot 5 en de herfstkleuren leren te benoemen…

-          …er op kleuteridee en kleuterportaal soms leuke ideeën staan om met de kinderen te doen. Voor ideeën bij het thema herfst kijkt u op de volgende links: http://www.kleuteridee.nl/herfst/ & http://www.kleuterportaal.nl/schoolborden/catalogus.html?vakgebied=actueel-herfst&pagina=alles

 

Boekbespreking 

Wat is er fijner dan heerlijk te lezen in je lievelingsboek tijdens deze Kinderboekenweken! En hoe leuk is het om dan aan je klasgenootjes te vertellen waarom dat boek  nou zo super is. 

Samen hebben we onze lievelingsboek bekeken,besproken en er ook vragen over gesteld.Waarom vind je dit boek zo leuk?Wat is het spannendste in dit boek?Welke bladzijde vind je het mooist?Klik hier voor foto’s.

Ook gingen we samen lezen met groep 5 b klik hier voor de foto’s 

 

Kinderboekenweek op de Arke                                                                                         

Vandaag is de kinderboekenweek gestart met een feest op het grote plein bij school. De komende twee weken staat het thema “Bibbers in je buik” centraal. In de kleutergroepen spelen en werken we over het prentenboek “Bange Barend leert vliegen”. Zo vindt u op de gang een “echte bibliotheek” met een luisternest waarin de kinderen heerlijk weg kunnen dromen terwijl ze luisteren naar een verhaal wat wordt voorgelezen. Ook mag je je lievelingsboek meenemen naar school zodat juf die kan voorlezen. Er komen grote kinderen uit andere groepen ons voorlezen.                                                                   

We hebben een “griezelhoek” in de klas waar je je de engste monsters kunt knutselen. In de huishoek kun je lekker even wegkruipen met een zaklantaarn en waar je met wat knuffels, zoals een spin, kunt knuffelen.                                                                                                 

De letter “d”  van “dikkie dik” staat centraal deze week. Met de getallen 2 en 12 worden verschillende spelletjes gedaan de komende weken.                                                              

Op de open dag op woensdag 18 oktober a.s. van 15.00 uur tot 16.00 uur bent u van harte welkom om te zien wat wij in de kinderboekenweek gemaakt gedaan hebben. Pake’s en beppe’s en andere belangstellenden zijn natuurlijk dan ook van harte welkom. Alle groepen doen mee aan deze open dag. 

Als er ouders/grootouders zijn die in de kleutergroepen willen komen voorlezen, dan houden wij ons van harte aanbevolen.

 

Schoolreisje naar Sanjesfertier

Vandaag hebben we een prachtig schoolreisje gehad naar Sanjesfertier. Heerlijk binnen en buiten spelen, patat eten en een lekker ijsje. Volop plezier en gezelligheid, we hebben genoten. Klik hier voor de foto's.

 

Lekker spelen in groep 1/2a

Wat is er nou leuker dan samen spelen? En super leerzaam nog ook! De eerst schoolweken zijn voorbij gevlogen, het ware hele fijne en goede weken. Elkaar (weer)beter leren kennen zo na de vakantie?  Nou dat gaat ook zo gemakkelijk tijdens het spelen.  Kijk hier maar voor de foto's.

Toetjes maken

Afgelopen week hadden we een bijzonder werkje. Je eigen toetje maken met behulp van een stappenplan. De kinderen konden helemaal zelf het toetje maken. Daarna moest de tafel worden gedekt en kon er worden gesmuld. Na afloop werd alles keurig opgeruimd, afgewassen en er ging zelfs een doekje over de tafel. Alles weer keurig schoon. Klik hier voor foto's' .

 

Thema voeding

Deze eerste schoolweken werken wij in onze kleutergroepen aan het thema voeding. We proeven, werken en leren over allerhande soorten eten. Wat is gezond en wat niet? Waar koop je je eten? Dat spelen we uit in de supermarkt die we in onze groepen hebben gemaakt met de kinderen. Er wordt volop gewinkeld en we leren meteen heel veel woorden van onze woordparaplu,want die gaat over de supermarkt.

Het eerste Letterfeest is ook alweer gevierd, we vierden het feest van de letter 'V'. Kijk maar eens op onze woordtafel hoeveel woorden wel niet met deze letter beginnen!

Deze eerste weken staat bij iedere groep ook de groepsvorming extra centraal, we zijn gericht op een goede start en van daaruit ook een goed jaar voor ieder kind. Gedurende het hele jaar zijn we hier altijd heel bewust mee bezig, maar deze eerste weken zijn ook cruciaal voor het vervolg en worden daarom door ons de 'gouden weken' genoemd. We leren elkaar beter kennen, bedenken als groep afspraken en vormen zo een hechte groep samen. Een groep en plek waar ieder kind zich veilig en gezien voelt. 

Daarom heeft ieder kind ook zijn eigen ster gemaakt die in de klas mag hangen. Onze sterren van groep 1/2 mogen schitteren!

Taart maken en proefjes doen

We hebben in onze groep heerlijke kwarktaart gemaakt, wat hebben we gesmuld. Ook deden we proefjes met eten, wat gebeurt er als je water en olie mixt, of wat doen rozijnen als je ze in een glas 7-up gooit? Nieuwsgierig kijk dan hier of doe de proefjes thuis ook eens.