Groepen

Welkom op de groepspagina van groep 1/2 a

De groep van juf Wieteke, juf Petra en juf Annet

 

 

Beste ouder(s) en verzorgers,

We willen u vragen om het prentenboek “De mooiste vis van de zee” aan uw kind voor te lezen. Dit prentenboek zit in de tas met de vis er op.

Het prentenboek “De mooiste vis van de zee” zal de komende drie/vier weken centraal staan in de groepen 1/2.

Ook mag u samen met uw kind nog een spelletje doen. Dit zit ook in de tas met de vis er op. Verder mag uw kind een tekening maken over het verhaal en er mogen eventueel ook foto’s bij (hoeft niet beslist). Zo ontstaat er een verslagje van de activiteit. Uw kind mag dan in de klas dit verslagje aan zijn groepsgenootjes laten zien en er over vertellen.

De papieren voor een tekening (en eventuele foto’s) zitten in een map. Deze map zit ook in de tas met de vis.

De tas met inhoud (en Pompom) graag de volgende schooldag weer meegeven aan uw kind. Veel succes en geniet samen van het boek en het spel!

Inhoud van de verteltas: het prentenboek, de map, het memory spel, de ouderbrief. Verder hoort Pompom er ook bij.

Alvast bedankt,

de kleuterjuffen

 

                                                 

Gezamenlijk project Fit & Fun.                             

In het kader van de IKC ontwikkeling doen we dit jaar voor de 3e keer een thema gezamenlijk met de Bistebus, ’t Partoer en de Arke.

Tijdens dit project ‘Fit & Fun’ gaan we bewegen en plezier maken. Want bewegen is leuk en gezond! Kinderen doen niets liever dan lekker spelen en actief spel is voor hun dan ook dé manier om te leren. Ons lichaam is gebouwd om te lopen , te rennen en te bewegen. Met bewegend leren doen we ons lichaam dus een groot plezier! Beweging stimuleert de breinontwikkeling.

Door ervaren, ontdekken en bewegen te combineren wordt de concentratie van kinderen gestimuleerd en gaan ze beter onthouden. Vooral bij kinderen heeft bewegen een positief effect op het zelfvertrouwen, zelfbeeld en sociaal gedrag.

De focus ligt op de grove motoriek, bewegen, sporten, actieve spellen, gezond eten….bij voorkeur lekker buiten!

We starten maandag 10 mei. Iedere geleding heeft binnen dit project zijn eigen thema: wij werken momenteel over: ‘onder water’.

Wat we allemaal doen is:

· The daily mile: iedere dag op een vast moment samen bewegen. Dit doen we door elke dag buiten een vaste route te lopen, rennen, huppelen, etc.

· De peuters zijn welkom heten in ons speellokaal van de basisscholen. Altijd fijn om deze ruimte eens te ontdekken!

· Dit project afsluiten net voor de zomervakantie af met een zomer- of juffenfeest waar ook bewegen en spel centraal zal staan!

 

Dino’s

Het thema dino’s is in volle gang!

De kinderen zijn razend enthousiast over het thema. Om de kinderen zoveel mogelijk te betrekken bij dit onderwerp hebben we van te voren aan ze gevraagd wat ze al weten over dinosaurussen, wat ze willen leren en welke hoeken ze graag zouden willen.

Daar kwam leuke input uit. Zo hebben we nu:

· In de gang een heus dino-museum mét ontdekhoek, grot en een hoekje voor de paleontoloog om voetafdrukken en botten te onderzoeken

· In de zandtafel worden kolkende vulkanen van zand gemaakt

· In de huishoek zijn zeer kundige dierenartsen actief

· In de verfhoek staan de dinobeelden op een sokkel, worden ze goed bestudeerd en vakkundig nageschilderd

· In de bouwhoek worden met wc-rollen skeletten nagemaakt

· In de rekenhoek worden spelletjes gedaan en de stekels van de stegosaurus geteld

Tijdens het thema gaan we zelf op onderzoek uit:

· We laten een dino grow-egg uitkomen

· Ewout die zich heeft ontpopt als een heuse dino-kenner geeft een presentatie in elke kleutergroep

· Alle paleontologen gaan op zoek naar dinosaurusbotten in de zandbak. De botten worden verzameld op het plein en daarvan worden verschillende dino’s gecreëerd

De kinderen (en juffen!) leren erg veel over de verschillende dinosaurussen; of het herbivoren of carnivoren zijn en waar je dat aan kan zien, hoe je die moeilijke namen uitspreekt, hoe groot de dinosaurussen wel niet waren en in welke tijd ze leefden.

Op de weetjesmuur is te lezen wat we al hebben geleerd over dino’s en wat we nog aan het uitzoeken zijn. Wilt u ook meer weten over deze bijzondere dieren?! Vraag dan de kinderen uit groep ½ maar om informatie want het zijn stuk voor stuk al echte dino-kenners!

De letter die centraal staat: de k, van kritosaurus

De cijfers die extra belicht worden: 8 & 18



Lente

De komende weken werken we aan het thema lente.

We maken gebruik van onze nieuwe schatkist methode. De poppen Loeloe en Pompom staan centraal en ze beleven samen met de kinderen in de groep veel avonturen.

 

Beschrijving: Afbeeldingsresultaat voor loulou en pompom Beschrijving: Afbeeldingsresultaat voor loulou en pompom

We gaan onderzoeken wat er gebeurt als een plant geen licht en/of water krijgt.

Ook gaan we een lentewandeling maken met een zoekkaart.

 

De hal is omgetoverd tot een kippenren en de kinderen kunnen gaan tuinieren in hun eigen bloementuin en er is bovendien een bloemenwinkel waar de prachtigste boeketten kunnen worden gekocht.

 

In de huishoek heerst de voorjaarsschoonmaak. Wat hebben de kinderen het druk om de huishoek en de rest van het lokaal super schoon te maken.

De bouwhoek wordt gebruikt om terrassen aan te leggen met voorbeeldkaarten.

In de kleihoek worden eiren versierd en jonge dieren geboetseerd.

 

Bij dit thema staat de letter n centraal en de cijfers 7 en 17.

Natuurlijk maken we ook gebruik van het thema lente tijdens de engelse- en friese lessen.

 

Ook leren we weer veel nieuwe woorden die u kunt lezen op onze woordmuur. Beschrijving: Afbeeldingsresultaat voor woordmuur

 

Thema muziek                Afbeeldingsresultaat voor muzieknootjes

 

De afgelopen weken hebben we veel muziek gemaakt. In de speelhoeken, in de groep en op de gang, hebben veel kinderen hun kunsten laten zien en horen. Er zijn veel voorstellingen geweest waar we van genoten hebben en die een applaus verdienden                             

 

Zelfs de werkjes, die we hebben gemaakt, hadden te maken met het thema. Zo hebben we een accordeon en een microfoon gemaakt van papier.

 

                                   Gerelateerde afbeelding

 

Ook onze reken en taallessen hadden ook veel met muziek te maken. Zo kan je veel leren met behulp van muziek. Bijvoorbeeld de dagen van de week met behulp van een liedje: https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=xeDqDiAm-EY

 

Tellen en getallen hebben we ook geoefend met behulp van muziek:

Hoe vaak speel ik op mijn instrument?

Elk kind krijgt een kaartje met daarop een cijfer of hoeveelheid en houdt dit voor de buik. Juf speelt op een instrument en de kinderen die evenveel op hun kaartje hebben, gaan staan.

 

De woorden die centraal staan zijn o.a.:

muziekinstrumenten, orkest, dirigent, muzieknoten, applaus, snaren, snaarinstrumenten, blaasinstrumenten, slaginstrumenten, muziekvoorstelling

Veel van deze woorden worden gebruikt en uitgelegd tijdens/na de optredens die de kinderen geven.

 

 De cijfers  6 en 16 staan centraal.                                

Tijdens het letterfeest stond de letter “g” (van geluid) centraal.

 

                                                           Afbeeldingsresultaat voor fluitketel

Keteltje dik van buik (Met je handen een dikke buik maken)
dit is mijn oor (rechterhand in de zij zetten)
en dit is mijn tuit (linkerarm opheffen en buigen in de vorm van een tuit)
als het water kookt dan roep ik luid:
Til me op en schenk me uit!
(op je tenen gaan staan en naar links buigend (met je tuit) een schenkbeweging maken)

                                                              

We hebben het geluk gehad dat verschillende ouders/grootouders muziek bij en met ons wilden maken op school en in de groep.

Verder zijn er nog peuters op bezoek geweest in de groepen. We hebben samen geluisterd en gekeken naar verschillende optredens van de kleuters, maar ook samen gedanst.

Wat was dit leuk en leerzaam!

 

                                      

 

Winter.

Het is alweer januari! In Oostenrijk ligt er een flink pak sneeuw, op sommige plekken te veel en hier in Nederland……. niets. Toch hebben we gekozen voor het thema ‘Winter’, om dit seizoen ook te belichten. Gelukkig maar, want de juffen en de kinderen zijn er dolenthousiast over. We gaan: Knutselen, nieuwe woorden leren, prentenboeken voorlezen, de letter W op het letterfeest en het cijfer 5 en 15 leren, liedjes oefenen en zingen, we maken in de bouwhoek een ijsbaan, sneeuwpret in de zand/watertafel, we eten snert en stamppot in de huishoek en in de gang kunnen we het leven van de Eskimo’s uitspelen en de Elfstedentocht schaatsen. Volgens waarman Pyt krijgen we nog een vorstperiode. Dat hopen we met z’n allen van harte!

 

Sinterklaas & kerst

Zaterdag 17 november komt Sinterklaas weer in het land. Daarom werken we vanaf maandag 19 november weer rondom dit thema. In de bouwhoek gaan de kinderen de stoomboot en een schoorsteen bouwen. We toveren de huishoek om tot het huis van Sinterklaas. Ook mogen de kinderen pepernoten en chocoladeletters maken met klei. In het speellokaal mogen de kinderen allemaal pietenkunstjes leren en oefenen.

Wist u dat…

  • we de letter s van Sinterklaas gaan leren tijdens het letterfeest van vrijdag 16 november?
  • de kinderen op maandag 26 november hun, zelf versierde, schoen mogen zetten op school?
  • we de cijfers 4 en 14 gaan leren/oefenen?
  • we Sint en zijn Pieten op woensdag 5 december hebben uitgenodigd op school?
  • we in de klas gaan aftellen totdat het pakjesavond is?
  • we samen échte pepernoten gaan bakken?
  • we ook nieuwe liedjes aan het oefenen zijn voor tijdens het Sinterklaasfeest op 5 december? 

De liedjes die we op woensdag 5 december gaan zingen: 

Na het Sinterklaasfeest gaan we maandag 10 december over op het thema kerst. We gaan gezellig met z’n allen ons lokaal in de kerstsferen brengen. Tijdens dit thema mogen de kinderen kerstkoekjes bakken in de kleihoek. In de bouwhoek gaan we een kerstboom bouwen. Verder gaan we natuurlijk heel vaak luisteren naar en praten en zingen over het kerstverhaal.

Wist u dat…

  • we zelf een kerstkaart gaan maken en versturen?
  • we dit opzegversje gaan leren: https://www.youtube.com/watch?v=iH1QHQDvxko ?
  • we tijdens kerst de letter s herhalen?
  • we nog steeds de cijfers 4 en 14 oefenen tijdens het thema kerst?
  • er op donderdag 21 december een kerstmusical wordt opgevoerd door het team van onze school?

Herfst                                                     

De blaadjes verkleuren en vallen van de bomen, het regent pijpenstelen, de paddenstoelen schieten uit de grond, het wordt weer vroeger donker, brrrr en het wordt steeds kouder… de herfst is ingevallen!

Op school hebben wij gewerkt over de herfst en veel geleerd en gedaan.

Wij hebben:

  • een boom met blaadjes en kastanjes geknipt en geplakt
  • gevoeld hoe hard de wind waait
  • spelletjes gedaan over de verschillen tussen de lente, zomer, herfst en winter
  • kastanjes en eikels gewogen
  • gezongen over ploem de pluimstaart en andere herfstliedjes
  • zelf poppenkast verhalen bedacht
  • holletjes gemaakt voor de dieren in de zandtafel
  • gerekend met de stippen van de paddenstoel
  • 3 en 13 gemaakt met kastanjes
  • het feest gevierd van de letter ‘h’
  • gelezen over de herfst
  • gespeeld in onze ‘super coole’ hoek op de gang: