Groepen

 

Welkom op de groepspagina van groep 1/2c

De groep van juf Femke & juf Marjan

Beste ouder(s) en verzorgers,

We willen u vragen om het prentenboek “De mooiste vis van de zee” aan uw kind voor te lezen. Dit prentenboek zit in de tas met de vis er op.

Het prentenboek “De mooiste vis van de zee” zal de komende drie/vier weken centraal staan in de groepen 1/2.

Ook mag u samen met uw kind nog een spelletje doen. Dit zit ook in de tas met de vis er op. Verder mag uw kind een tekening maken over het verhaal en er mogen eventueel ook foto’s bij (hoeft niet beslist). Zo ontstaat er een verslagje van de activiteit. Uw kind mag dan in de klas dit verslagje aan zijn groepsgenootjes laten zien en er over vertellen.

De papieren voor een tekening (en eventuele foto’s) zitten in een map. Deze map zit ook in de tas met de vis.

De tas met inhoud (en Pompom) graag de volgende schooldag weer meegeven aan uw kind. Veel succes en geniet samen van het boek en het spel!

Inhoud van de verteltas: het prentenboek, de map, het memory spel, de ouderbrief. Verder hoort Pompom er ook bij.

Alvast bedankt,

de kleuterjuffen

 

 

Gezamenlijk project Fit & Fun.                             

In het kader van de IKC ontwikkeling doen we dit jaar voor de 3e keer een thema gezamenlijk met de Bistebus, ’t Partoer en de Arke.

Tijdens dit project ‘Fit & Fun’ gaan we bewegen en plezier maken. Want bewegen is leuk en gezond! Kinderen doen niets liever dan lekker spelen en actief spel is voor hun dan ook dé manier om te leren. Ons lichaam is gebouwd om te lopen , te rennen en te bewegen. Met bewegend leren doen we ons lichaam dus een groot plezier! Beweging stimuleert de breinontwikkeling.

Door ervaren, ontdekken en bewegen te combineren wordt de concentratie van kinderen gestimuleerd en gaan ze beter onthouden. Vooral bij kinderen heeft bewegen een positief effect op het zelfvertrouwen, zelfbeeld en sociaal gedrag.

De focus ligt op de grove motoriek, bewegen, sporten, actieve spellen, gezond eten….bij voorkeur lekker buiten!

We starten maandag 10 mei. Iedere geleding heeft binnen dit project zijn eigen thema: wij werken momenteel over: ‘onder water’.

Wat we allemaal doen is:

· The daily mile: iedere dag op een vast moment samen bewegen. Dit doen we door elke dag buiten een vaste route te lopen, rennen, huppelen, etc.

· De peuters zijn welkom heten in ons speellokaal van de basisscholen. Altijd fijn om deze ruimte eens te ontdekken!

· Dit project afsluiten net voor de zomervakantie af met een zomer- of juffenfeest waar ook bewegen en spel centraal zal staan!

 

Dino’s

Het thema dino’s is in volle gang!

De kinderen zijn razend enthousiast over het thema. Om de kinderen zoveel mogelijk te betrekken bij dit onderwerp hebben we van te voren aan ze gevraagd wat ze al weten over dinosaurussen, wat ze willen leren en welke hoeken ze graag zouden willen.

Daar kwam leuke input uit. Zo hebben we nu:

· In de gang een heus dino-museum mét ontdekhoek, grot en een hoekje voor de paleontoloog om voetafdrukken en botten te onderzoeken

· In de zandtafel worden kolkende vulkanen van zand gemaakt

· In de huishoek zijn zeer kundige dierenartsen actief

· In de verfhoek staan de dinobeelden op een sokkel, worden ze goed bestudeerd en vakkundig nageschilderd

· In de bouwhoek worden met wc-rollen skeletten nagemaakt

· In de rekenhoek worden spelletjes gedaan en de stekels van de stegosaurus geteld

Tijdens het thema gaan we zelf op onderzoek uit:

· We laten een dino grow-egg uitkomen

· Ewout die zich heeft ontpopt als een heuse dino-kenner geeft een presentatie in elke kleutergroep

· Alle paleontologen gaan op zoek naar dinosaurusbotten in de zandbak. De botten worden verzameld op het plein en daarvan worden verschillende dino’s gecreëerd

De kinderen (en juffen!) leren erg veel over de verschillende dinosaurussen; of het herbivoren of carnivoren zijn en waar je dat aan kan zien, hoe je die moeilijke namen uitspreekt, hoe groot de dinosaurussen wel niet waren en in welke tijd ze leefden.

Op de weetjesmuur is te lezen wat we al hebben geleerd over dino’s en wat we nog aan het uitzoeken zijn. Wilt u ook meer weten over deze bijzondere dieren?! Vraag dan de kinderen uit groep ½ maar om informatie want het zijn stuk voor stuk al echte dino-kenners!

De letter die centraal staat: de k, van kritosaurus

De cijfers die extra belicht worden: 8 & 18

Lente

 

De komende weken werken we aan het thema lente.

We maken gebruik van onze nieuwe schatkist methode. De poppen Loeloe en Pompom staan centraal en ze beleven samen met de kinderen in de groep veel avonturen.

 

Beschrijving: Afbeeldingsresultaat voor loulou en pompom Beschrijving: Afbeeldingsresultaat voor loulou en pompom

We gaan onderzoeken wat er gebeurt als een plant geen licht en/of water krijgt.

Ook gaan we een lentewandeling maken met een zoekkaart.

 

De hal is omgetoverd tot een kippenren en de kinderen kunnen gaan tuinieren in hun eigen bloementuin en er is bovendien een bloemenwinkel waar de prachtigste boeketten kunnen worden gekocht.

 

In de huishoek heerst de voorjaarsschoonmaak. Wat hebben de kinderen het druk om de huishoek en de rest van het lokaal super schoon te maken.

De bouwhoek wordt gebruikt om terrassen aan te leggen met voorbeeldkaarten.

In de kleihoek worden eiren versierd en jonge dieren geboetseerd.

 

Bij dit thema staat de letter n centraal en de cijfers 7 en 17.

Natuurlijk maken we ook gebruik van het thema lente tijdens de engelse- en friese lessen.

 

Ook leren we weer veel nieuwe woorden die u kunt lezen op onze woordmuur. Beschrijving: Afbeeldingsresultaat voor woordmuur

 

Wist u dat de kinderen in onze groep soms hele leuke uitspraken hebben, sommige zijn té leuk om niet met jullie te delen. Hieronder plaatsen we ze voor jullie:

  • Één kind zegt: 'Dat hoort zo op de basisschool', waarop een ander kind vraagt: 'Wat is een basisschool?' 'Nou, dat is gewoon de Arke.'
  • 'Ik kan al het werk voor meester Gerard wel doen.'
  • 'Juffen zijn zo sterk als reuzen.'
  • 'Juf moet even melken.' (kolven)
  • We hebben een lieveheersbeestje gevonden op het plein. Ineens vliegt hij naar de grond. Juf zegt: 'Pas op dat je er niet op gaat staan.' Waarop één van de kinderen zegt: 'Ja, want dat is schande.'
  • We zitten aan tafel tijdens het schoolontbijt. Juf heeft de open haard op het Digibord aan gezet, waarop één kind zegt: 'Wat zitten we lekker bij het kampvuur zeg!'
  • Ik heb schoenen met veters en plakband.
  • Juf belt met de ouders van een kind die zich niet zo lekker voelt. Één van de kinderen wil juf iets vragen, maar juf zegt: ‘Eventjes wachten...’ Waarop één van de kinderen zegt: ‘Ja we hebben hier even een situatie.’

 

Thema muziek                Afbeeldingsresultaat voor muzieknootjes

 

De afgelopen weken hebben we veel muziek gemaakt. In de speelhoeken, in de groep en op de gang, hebben veel kinderen hun kunsten laten zien en horen. Er zijn veel voorstellingen geweest waar we van genoten hebben en die een applaus verdienden.                                       

 

Zelfs de werkjes, die we hebben gemaakt, hadden te maken met het thema.

Zo hebben we een accordeon en een microfoon gemaakt van papier.

 

                                   Gerelateerde afbeelding

 

Ook onze reken en taallessen hadden ook veel met muziek te maken. Zo kan je veel leren met behulp van muziek. Bijvoorbeeld de dagen van de week met behulp van een liedje: https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=xeDqDiAm-EY

 

Tellen en getallen hebben we ook geoefend met behulp van muziek:

Hoe vaak speel ik op mijn instrument?

Elk kind krijgt een kaartje met daarop een cijfer of hoeveelheid en houdt dit voor de buik. Juf speelt op een instrument en de kinderen die evenveel op hun kaartje hebben, gaan staan.

 

De woorden die centraal staan zijn o.a.:

muziekinstrumenten, orkest, dirigent, muzieknoten, applaus, snaren, snaarinstrumenten, blaasinstrumenten, slaginstrumenten, muziekvoorstelling

Veel van deze woorden worden gebruikt en uitgelegd tijdens/na de optredens die de kinderen geven.

 

 De cijfers  6 en 16 staan centraal.                                

Tijdens het letterfeest stond de letter “g” (van geluid) centraal.

 

                                                           Afbeeldingsresultaat voor fluitketel

Keteltje dik van buik (Met je handen een dikke buik maken)
dit is mijn oor (rechterhand in de zij zetten)
en dit is mijn tuit (linkerarm opheffen en buigen in de vorm van een tuit)
als het water kookt dan roep ik luid:
Til me op en schenk me uit!
(op je tenen gaan staan en naar links buigend (met je tuit) een schenkbeweging maken)

                                                              

We hebben het geluk gehad dat verschillende ouders/grootouders muziek bij en met ons wilden maken op school en in de groep.

Verder zijn er nog peuters op bezoek geweest in de groepen. We hebben samen geluisterd en gekeken naar verschillende optredens van de kleuters, maar ook samen gedanst.

Wat was dit leuk en leerzaam!                                     

 

Thema muziek

We zijn alweer een week aan de slag geweest met het thema muziek. Wat een heerlijk thema is dat zeg! Wat genieten de kinderen van het met elkaar zingen, dansen en spelen op muziekinstrumenten. In de gang kunnen de kinderen als echte artiesten een optreden verzorgen op het podium. Soms mag de hele klas plaatsnemen in het publiek om te kijken naar het optreden. Er worden liedjes gezongen, gedanst en nog veel meer. We hadden deze week zelfs een dirigent met een heus orkest op het podium staan. Als het optreden is afgelopen, maken de artiesten een buiging. Vervolgens klinkt er dan een luid applau van het publiek. Alle kinderen hebben deze week een accordeon geknutseld. Op donderdag kwam er een opa met allemaal muziekinstrumenten in het speellokaal. Ook dat vonden de kinderen erg leuk. We gaan de komende week nog veel meer leuke muziekactiviteiten doen. En na de voorjaarsvakantie komt juf Inge met een groep peuters ook kijken Naar optredens van onze kinderen. Voor de foto’s van het thema muziek kunt u hier kijken. 

 

Winter.

Het is alweer januari! In Oostenrijk ligt er een flink pak sneeuw, op sommige plekken te veel en hier in Nederland……. niets. Toch hebben we gekozen voor het thema ‘Winter’, om dit seizoen ook te belichten. Gelukkig maar, want de juffen en de kinderen zijn er dolenthousiast over. We gaan: Knutselen, nieuwe woorden leren, prentenboeken voorlezen, de letter W op het letterfeest en het cijfer 5 en 15 leren, liedjes oefenen en zingen, we maken in de bouwhoek een ijsbaan, sneeuwpret in de zand/watertafel, we eten snert en stamppot in de huishoek en in de gang kunnen we het leven van de Eskimo’s uitspelen en de Elfstedentocht schaatsen. Volgens waarman Pyt krijgen we nog een vorstperiode. Dat hopen we met z’n allen van harte! Hier staan de foto’s van het thema winter. 

Pepernoten bakken

Vrijdag 23 november hebben we heerlijke pepernoten gebakken. De moeders van Levi en Jildou waren erbij om ons te helpen. We gingen daarom in 3 groepen aan de slag. Eerst moesten we het recept lezen. We gingen kijken naar de benodigdheden. Vervolgens moesten we wegen hoeveel we overal van nodig hadden. Toen gingen we lezen hoe we het moesten maken. Alle kinderen mochten helpen met lezen, wegen, opscheppen, ingieten en kneden. Tot slot mocht iedereen pepernoten kneden van het deeg. Toen moest er worden opgeruimd en afgewassen. Marian en Sybrina hebben de pepernoten meegenomen om ze thuis af te bakken. Aan het einde van de dag hebben we de pepernoten geproefd en verdeeld om mee naar huis te nemen. De kinderen vonden ze errrrrrg lekker! Hier kunt u de foto’s bekijken.

 

Viering groep 1/2c en groep 4: ‘ Dromen ‘.

Maandag 19 november hebben we samen met groep 4 over ‘ Dromen ‘ gesproken, geluisterd en getekend.

In de nacht droom je wel eens, maar je kunt ook dromen met je ogen open...., over je verlangens en wensen. Hoe kan die droom uitkomen? Kan een droom in duigen vallen? Kun je helpen om iemands droom waar te maken? En waar droomt God van? God droomt van vrede voor iedereen...dat wisten heel veel kinderen. Hoe kunnen wij daar aan beginnen? Door goed naar elkaar te luisteren en te helpen!

Onze domen kunt u bekijken in de gang tussen de lokalen van groep 1/2 c en groep 4.

Klik hier om naar het fotoalbum te gaan.

 

 

 

 

Sinterklaas & kerst

Zaterdag 17 november komt Sinterklaas weer in het land. Daarom werken we vanaf maandag 19 november weer rondom dit thema. In de bouwhoek gaan de kinderen de stoomboot en een schoorsteen bouwen. We toveren de huishoek om tot het huis van Sinterklaas. Ook mogen de kinderen pepernoten en chocoladeletters maken met klei. In het speellokaal mogen de kinderen allemaal pietenkunstjes leren en oefenen.

Wist u dat…

  • we de letter s van Sinterklaas gaan leren tijdens het letterfeest van vrijdag 16 november?
  • de kinderen op maandag 26 november hun, zelf versierde, schoen mogen zetten op school?
  • we de cijfers 4 en 14 gaan leren/oefenen?
  • we Sint en zijn Pieten op woensdag 5 december hebben uitgenodigd op school?
  • we in de klas gaan aftellen totdat het pakjesavond is?
  • we samen échte pepernoten gaan bakken?
  • we ook nieuwe liedjes aan het oefenen zijn voor tijdens het Sinterklaasfeest op 5 december?
  • hier de foto’s van dit thema worden geplaatst?

De liedjes die we op woensdag 5 december gaan zingen: 

Na het Sinterklaasfeest gaan we maandag 10 december over op het thema kerst. We gaan gezellig met z’n allen ons lokaal in de kerstsferen brengen. Tijdens dit thema mogen de kinderen kerstkoekjes bakken in de kleihoek. In de bouwhoek gaan we een kerstboom bouwen. Verder gaan we natuurlijk heel vaak luisteren naar en praten en zingen over het kerstverhaal.

Wist u dat…

  • we zelf een kerstkaart gaan maken en versturen?
  • we dit opzegversje gaan leren: https://www.youtube.com/watch?v=iH1QHQDvxko ?
  • we tijdens kerst de letter s herhalen?
  • we nog steeds de cijfers 4 en 14 oefenen tijdens het thema kerst?
  • er op donderdag 21 december een kerstmusical wordt opgevoerd door het team van onze school?

Herfst

De blaadjes verkleuren en vallen van de bomen, het regent pijpenstelen, de paddenstoelen schieten uit de grond, het wordt weer vroeger donker, brrrr en het wordt steeds kouder… de herfst is ingevallen!

Op school hebben wij gewerkt over de herfst en veel geleerd en gedaan.

Wij hebben:

  • een boom met blaadjes en kastanjes geknipt en geplakt
  • gevoeld hoe hard de wind waait
  • spelletjes gedaan over de verschillen tussen de lente, zomer, herfst en winter
  • kastanjes en eikels gewogen
  • gezongen over ploem de pluimstaart en andere herfstliedjes
  • zelf poppenkast verhalen bedacht
  • holletjes gemaakt voor de dieren in de zandtafel
  • gerekend met de stippen van de paddenstoel
  • 3 en 13 gemaakt met kastanjes
  • het feest gevierd van de letter ‘h’
  • gelezen over de herfst
  • gespeeld in onze ‘super coole’ hoek op de gang:

Kinderboekenweek 2018

De Kinderboekenweek 2018 is helaas alweer afgelopen, maar wat hebben we met z’n allen genoten van het lezen in boeken en het thema vriendschap. Zo zijn we onder andere 3 keer voorgelezen door de kinderen van groep 6. Veel kinderen hadden een lievelingsboek meegenomen. Uit elk boek hadden we een illustratie gekopieerd en verstopt ergens in ons lokaal. Wanneer dit boek werd voorgelezen, moesten de kinderen goed opletten of ze de afbeelding herkenden. Vandaag was de afsluiting van deze fantastische week. Dit deden we door een spelletjesmiddag met kinderen van groep 8. Zowel de kleuters als de kinderen van groep 8 vonden dit erg leuk en er zijn veel nieuwe vriendjes gemaakt. Wij wensen iedereen een hele fijne herfstvakantie! Tot maandag 29 oktober, dan start het nieuwe thema; herfst.

 

Hocus pocus pilatus pas, ik wou dat ik kon toveren...

Vandaag gingen de kinderen in kleine groepjes gesprekken voeren over verschillende onderwerpen. Bij één onderwerp mochten de kinderen aan elkaar vertellen wat ze graag wilden toveren. Hier kwamen de meest leuke en uiteenlopende ideeën bij naar voren. We vinden dit ook leuk om met jullie te delen. In ons lokaal hangt een overzicht van wat er getoverd is met daarbij de naam van de kinderen. 

De kinderen van groep 1/2c hebben de volgende dingen getoverd: een prinsessenpak met kroon,  goud, een poesje, een Tesla race auto, 2x een unicorn, een oude auto, mezelf als brandweerman, een ariëlpak, een reuzenboot met een grote trap, een zeemeermin, een zeemeerminnnenstaart, een spidermanpak, een hond, een motor en een dolfijn. 

 

Letterfeest ‘b’

Vrijdag 28 september hadden we het letterfeest van de letter ‘b’. Veel kinderen hadden hun beer en een boek mee genomen. Daarom hebben de kinderen samen met hun maatje allemaal hun beer of één uit onze klas voorgelezen uit een boek. Verder hebben de oudsten in tijdschriften gezocht naar de letter en plaatjes van de ‘b’. Tijdens het buiten spelen hebben we fijn gespeeld met ballonnen, ballen en bellen geblazen. 

 

Schoolreisje Sanjesfertier

Donderdag 27 september gingen we met alle kleutergroepen van de Arke op schoolreisje. We hadden de nachtjes afgeteld, zoveel zin hadden we erin. En wat hebben de kinderen genoten. Ze hebben de hele dag heerlijk kunnen spelen. De apenkooi, het spookhuis, de trein en de helikopters bleken favoriet. Ook de juffen en de moeders gingen soms even mee in een attractie. Om 10:00 uur hadden we even pauze om ons fruit op te eten. Daarna wilden de kinderen gauw weer spelen. Om 12:00 uur was het tijd voor een heerlijk bakje patat. Omdat het weer ook zo mooi was konden we ook lekker buiten spelen. Om 13:30 kregen we allemaal een lekker ijsje en toen was het helaas alweer tijd om naar huis te gaan. We willen de moeders die mee waren heel erg bedanken voor hun hulp tijdens dit geweldige schoolreisje!

 

De eerste week zit erop!

Op maandag 3 september moesten de kinderen (en de juffen) er weer aan geloven; de zomervakantie zat erop. Na de toost kon het nieuwe schooljaar maar beginnen. Alle kinderen werden welkom geheten door een mooie vlaggenlijn waar alle namen van de kinderen op staan. 

Dit jaar met een ‘nieuwe’ juf erbij, juf Marjan, maar in hetzelfde lokaal. Het lokaal heeft wel even een nieuwe, frisse indeling gekregen, waardoor de kinderen veel zin hadden om lekker te gaan spelen. De groepssamenstelling is ook een klein beetje veranderd. De oudsten zijn naar juf Karin in groep 3 gegaan en er zijn 4 kinderen naar de vierde kleutergroep van juf Finja en juf Zwany gegaan. En er zijn twee nieuwe leerlingen gestart in onze groep. 

Deze eerste weken na de vakantie noemen we de Gouden weken. Dat wil zeggen dat we vooral werken aan groepsvorming en een fijne sfeer in de klas. Hiervoor hebben we bijvoorbeeld namenspelletjes gedaan, maar ook spelletjes als: wat is er veranderd? en wie staat er voor de groep? Daarnaast hebben we samen nagedacht over hoe we die fijne sfeer in de groep kunnen realiseren. Daarover hebben de kinderen zelf afspraken bedacht die we zichtbaar hebben opgehangen in de klas d.m.v. foto’s van de kinderen. De kinderen hebben de volgende regels bedacht: we doen lief tegen elkaar, samen spelen/samen delen, we zeggen: stop hou op en we zeggen: sorry.

Om een positieve sfeer in de klas te creëren, hebben we ook een complimentenbord in het lokaal. Hierop kunnen de juffen complimenten ophangen voor de kinderen. Ook hangt hier een poster met daarop 100 hartjes. Elke keer als een kind iemand anders iets aardigs voor iemand anders ziet doen of hoort zeggen, mag er een hartje worden gekleurd. Als alle hartjes gekleurd zijn, krijgt de groep een beloning, die nog gezamenlijk zal worden bedacht. De oudste kinderen hebben alweer (zelf) bedacht wat ze dit schooljaar willen gaan leren. Ook dit hangt, op complimentenbriefjes, op het complimentenbord. Als het leerdoel is behaalt, krijgt het kind hier een complimentje over mee naar huis. 

Tot slot hebben we vrijdag het allereerste letterfeest gehad. Deze keer stond de letter p centraal. We zijn de ochtend gestart met een filmpje over de p. Vervolgens hebben we de letter gemaakt met kinderen die in de vorm van de letter gingen liggen op de grond. Toen zijn de kinderen aan de slag gegaan met de letter: kleien, insteekmozaïek, kleurplaat, p beplakken, werkbladen en/of letterboekje. Ondertussen hebben we nog woordkaartjes gemaakt bij alle voorwerpen die de kinderen hadden meegenomen.

Kortom het was een fijne eerste schoolweek. De kinderen hebben het alweer erg druk gehad, hebben fijn gespeeld en enorm hun best gedaan. We gaan er met elkaar een heel fijn schooljaar van maken!