Groepen

 

Welkom op de groepspagina van groep 1/2c

De groep van juf Femke & juf Marjan


 

Wist u dat de kinderen in onze groep soms hele leuke uitspraken hebben, sommige zijn té leuk om niet met jullie te delen. Hieronder plaatsen we ze voor jullie:

  • Één kind zegt: 'Dat hoort zo op de basisschool', waarop een ander kind vraagt: 'Wat is een basisschool?' 'Nou, dat is gewoon de Arke.'
  • 'Ik kan al het werk voor meester Gerard wel doen.'
  • 'Juffen zijn zo sterk als reuzen.'
  • 'Juf moet even melken.' (kolven)
  • We hebben een lieveheersbeestje gevonden op het plein. Ineens vliegt hij naar de grond. Juf zegt: 'Pas op dat je er niet op gaat staan.' Waarop één van de kinderen zegt: 'Ja, want dat is schande.'
  • We zitten aan tafel tijdens het schoolontbijt. Juf heeft de open haard op het Digibord aan gezet, waarop één kind zegt: 'Wat zitten we lekker bij het kampvuur zeg!'
  • Ik heb schoenen met veters en plakband.
  • Juf belt met de ouders van een kind die zich niet zo lekker voelt. Één van de kinderen wil juf iets vragen, maar juf zegt: ‘Eventjes wachten...’ Waarop één van de kinderen zegt: ‘Ja we hebben hier even een situatie.’

 

Pepernoten bakken

Vrijdag 23 november hebben we heerlijke pepernoten gebakken. De moeders van Levi en Jildou waren erbij om ons te helpen. We gingen daarom in 3 groepen aan de slag. Eerst moesten we het recept lezen. We gingen kijken naar de benodigdheden. Vervolgens moesten we wegen hoeveel we overal van nodig hadden. Toen gingen we lezen hoe we het moesten maken. Alle kinderen mochten helpen met lezen, wegen, opscheppen, ingieten en kneden. Tot slot mocht iedereen pepernoten kneden van het deeg. Toen moest er worden opgeruimd en afgewassen. Marian en Sybrina hebben de pepernoten meegenomen om ze thuis af te bakken. Aan het einde van de dag hebben we de pepernoten geproefd en verdeeld om mee naar huis te nemen. De kinderen vonden ze errrrrrg lekker! Hier kunt u de foto’s bekijken.

 

Viering groep 1/2c en groep 4: ‘ Dromen ‘.

Maandag 19 november hebben we samen met groep 4 over ‘ Dromen ‘ gesproken, geluisterd en getekend.

In de nacht droom je wel eens, maar je kunt ook dromen met je ogen open...., over je verlangens en wensen. Hoe kan die droom uitkomen? Kan een droom in duigen vallen? Kun je helpen om iemands droom waar te maken? En waar droomt God van? God droomt van vrede voor iedereen...dat wisten heel veel kinderen. Hoe kunnen wij daar aan beginnen? Door goed naar elkaar te luisteren en te helpen!

Onze domen kunt u bekijken in de gang tussen de lokalen van groep 1/2 c en groep 4.

Klik hier om naar het fotoalbum te gaan.

 

 

 

 

Sinterklaas & kerst

Zaterdag 17 november komt Sinterklaas weer in het land. Daarom werken we vanaf maandag 19 november weer rondom dit thema. In de bouwhoek gaan de kinderen de stoomboot en een schoorsteen bouwen. We toveren de huishoek om tot het huis van Sinterklaas. Ook mogen de kinderen pepernoten en chocoladeletters maken met klei. In het speellokaal mogen de kinderen allemaal pietenkunstjes leren en oefenen.

Wist u dat…

  • we de letter s van Sinterklaas gaan leren tijdens het letterfeest van vrijdag 16 november?
  • de kinderen op maandag 26 november hun, zelf versierde, schoen mogen zetten op school?
  • we de cijfers 4 en 14 gaan leren/oefenen?
  • we Sint en zijn Pieten op woensdag 5 december hebben uitgenodigd op school?
  • we in de klas gaan aftellen totdat het pakjesavond is?
  • we samen échte pepernoten gaan bakken?
  • we ook nieuwe liedjes aan het oefenen zijn voor tijdens het Sinterklaasfeest op 5 december?
  • hier de foto’s van dit thema worden geplaatst?

De liedjes die we op woensdag 5 december gaan zingen: 

Na het Sinterklaasfeest gaan we maandag 10 december over op het thema kerst. We gaan gezellig met z’n allen ons lokaal in de kerstsferen brengen. Tijdens dit thema mogen de kinderen kerstkoekjes bakken in de kleihoek. In de bouwhoek gaan we een kerstboom bouwen. Verder gaan we natuurlijk heel vaak luisteren naar en praten en zingen over het kerstverhaal.

Wist u dat…

  • we zelf een kerstkaart gaan maken en versturen?
  • we dit opzegversje gaan leren: https://www.youtube.com/watch?v=iH1QHQDvxko ?
  • we tijdens kerst de letter s herhalen?
  • we nog steeds de cijfers 4 en 14 oefenen tijdens het thema kerst?
  • er op donderdag 21 december een kerstmusical wordt opgevoerd door het team van onze school?

Herfst

De blaadjes verkleuren en vallen van de bomen, het regent pijpenstelen, de paddenstoelen schieten uit de grond, het wordt weer vroeger donker, brrrr en het wordt steeds kouder… de herfst is ingevallen!

Op school hebben wij gewerkt over de herfst en veel geleerd en gedaan.

Wij hebben:

  • een boom met blaadjes en kastanjes geknipt en geplakt
  • gevoeld hoe hard de wind waait
  • spelletjes gedaan over de verschillen tussen de lente, zomer, herfst en winter
  • kastanjes en eikels gewogen
  • gezongen over ploem de pluimstaart en andere herfstliedjes
  • zelf poppenkast verhalen bedacht
  • holletjes gemaakt voor de dieren in de zandtafel
  • gerekend met de stippen van de paddenstoel
  • 3 en 13 gemaakt met kastanjes
  • het feest gevierd van de letter ‘h’
  • gelezen over de herfst
  • gespeeld in onze ‘super coole’ hoek op de gang:

Kinderboekenweek 2018

De Kinderboekenweek 2018 is helaas alweer afgelopen, maar wat hebben we met z’n allen genoten van het lezen in boeken en het thema vriendschap. Zo zijn we onder andere 3 keer voorgelezen door de kinderen van groep 6. Veel kinderen hadden een lievelingsboek meegenomen. Uit elk boek hadden we een illustratie gekopieerd en verstopt ergens in ons lokaal. Wanneer dit boek werd voorgelezen, moesten de kinderen goed opletten of ze de afbeelding herkenden. Vandaag was de afsluiting van deze fantastische week. Dit deden we door een spelletjesmiddag met kinderen van groep 8. Zowel de kleuters als de kinderen van groep 8 vonden dit erg leuk en er zijn veel nieuwe vriendjes gemaakt. Wij wensen iedereen een hele fijne herfstvakantie! Tot maandag 29 oktober, dan start het nieuwe thema; herfst.

 

Hocus pocus pilatus pas, ik wou dat ik kon toveren...

Vandaag gingen de kinderen in kleine groepjes gesprekken voeren over verschillende onderwerpen. Bij één onderwerp mochten de kinderen aan elkaar vertellen wat ze graag wilden toveren. Hier kwamen de meest leuke en uiteenlopende ideeën bij naar voren. We vinden dit ook leuk om met jullie te delen. In ons lokaal hangt een overzicht van wat er getoverd is met daarbij de naam van de kinderen. 

De kinderen van groep 1/2c hebben de volgende dingen getoverd: een prinsessenpak met kroon,  goud, een poesje, een Tesla race auto, 2x een unicorn, een oude auto, mezelf als brandweerman, een ariëlpak, een reuzenboot met een grote trap, een zeemeermin, een zeemeerminnnenstaart, een spidermanpak, een hond, een motor en een dolfijn. 

 

Letterfeest ‘b’

Vrijdag 28 september hadden we het letterfeest van de letter ‘b’. Veel kinderen hadden hun beer en een boek mee genomen. Daarom hebben de kinderen samen met hun maatje allemaal hun beer of één uit onze klas voorgelezen uit een boek. Verder hebben de oudsten in tijdschriften gezocht naar de letter en plaatjes van de ‘b’. Tijdens het buiten spelen hebben we fijn gespeeld met ballonnen, ballen en bellen geblazen. 

 

Schoolreisje Sanjesfertier

Donderdag 27 september gingen we met alle kleutergroepen van de Arke op schoolreisje. We hadden de nachtjes afgeteld, zoveel zin hadden we erin. En wat hebben de kinderen genoten. Ze hebben de hele dag heerlijk kunnen spelen. De apenkooi, het spookhuis, de trein en de helikopters bleken favoriet. Ook de juffen en de moeders gingen soms even mee in een attractie. Om 10:00 uur hadden we even pauze om ons fruit op te eten. Daarna wilden de kinderen gauw weer spelen. Om 12:00 uur was het tijd voor een heerlijk bakje patat. Omdat het weer ook zo mooi was konden we ook lekker buiten spelen. Om 13:30 kregen we allemaal een lekker ijsje en toen was het helaas alweer tijd om naar huis te gaan. We willen de moeders die mee waren heel erg bedanken voor hun hulp tijdens dit geweldige schoolreisje!

 

De eerste week zit erop!

Op maandag 3 september moesten de kinderen (en de juffen) er weer aan geloven; de zomervakantie zat erop. Na de toost kon het nieuwe schooljaar maar beginnen. Alle kinderen werden welkom geheten door een mooie vlaggenlijn waar alle namen van de kinderen op staan. 

Dit jaar met een ‘nieuwe’ juf erbij, juf Marjan, maar in hetzelfde lokaal. Het lokaal heeft wel even een nieuwe, frisse indeling gekregen, waardoor de kinderen veel zin hadden om lekker te gaan spelen. De groepssamenstelling is ook een klein beetje veranderd. De oudsten zijn naar juf Karin in groep 3 gegaan en er zijn 4 kinderen naar de vierde kleutergroep van juf Finja en juf Zwany gegaan. En er zijn twee nieuwe leerlingen gestart in onze groep. 

Deze eerste weken na de vakantie noemen we de Gouden weken. Dat wil zeggen dat we vooral werken aan groepsvorming en een fijne sfeer in de klas. Hiervoor hebben we bijvoorbeeld namenspelletjes gedaan, maar ook spelletjes als: wat is er veranderd? en wie staat er voor de groep? Daarnaast hebben we samen nagedacht over hoe we die fijne sfeer in de groep kunnen realiseren. Daarover hebben de kinderen zelf afspraken bedacht die we zichtbaar hebben opgehangen in de klas d.m.v. foto’s van de kinderen. De kinderen hebben de volgende regels bedacht: we doen lief tegen elkaar, samen spelen/samen delen, we zeggen: stop hou op en we zeggen: sorry.

Om een positieve sfeer in de klas te creëren, hebben we ook een complimentenbord in het lokaal. Hierop kunnen de juffen complimenten ophangen voor de kinderen. Ook hangt hier een poster met daarop 100 hartjes. Elke keer als een kind iemand anders iets aardigs voor iemand anders ziet doen of hoort zeggen, mag er een hartje worden gekleurd. Als alle hartjes gekleurd zijn, krijgt de groep een beloning, die nog gezamenlijk zal worden bedacht. De oudste kinderen hebben alweer (zelf) bedacht wat ze dit schooljaar willen gaan leren. Ook dit hangt, op complimentenbriefjes, op het complimentenbord. Als het leerdoel is behaalt, krijgt het kind hier een complimentje over mee naar huis. 

Tot slot hebben we vrijdag het allereerste letterfeest gehad. Deze keer stond de letter p centraal. We zijn de ochtend gestart met een filmpje over de p. Vervolgens hebben we de letter gemaakt met kinderen die in de vorm van de letter gingen liggen op de grond. Toen zijn de kinderen aan de slag gegaan met de letter: kleien, insteekmozaïek, kleurplaat, p beplakken, werkbladen en/of letterboekje. Ondertussen hebben we nog woordkaartjes gemaakt bij alle voorwerpen die de kinderen hadden meegenomen.

Kortom het was een fijne eerste schoolweek. De kinderen hebben het alweer erg druk gehad, hebben fijn gespeeld en enorm hun best gedaan. We gaan er met elkaar een heel fijn schooljaar van maken!