Groepen

Welkom op de groepspagina van groep 3

De groep van juf Karin

 

Wij varen onze eigen koers!

In de afgelopen week mochten de kinderen zelf aangeven wat zij graag willen leren. Dit persoonlijke leerdoel is op een bootje geschreven. Wannneer het doel bereikt is, mogen de kinderen hun bootje aan de overkant van het water plaatsen & hun behaalde leerdoel in de klas presenteren! 

           

 

Spelenderwijs rekenen in groep 3

Bij ons in groep 3 wordt er veel spelenderwijs gerekend: zowel buiten op het plein, als binnen in de klas.

           

Tijdens de eerste periode in groep 3, werken wij aan de volgende doelen:

  • Wat zijn getallen en hoe schrijf je de getallen 1 tot en met 20?
  • Dobbelsteenpatronen herkennen en optellen zonder één voor één te tellen
  • Splitsen van getallen met hulp van dobbelstenen
  • Klokkijken met hele uren: Hoe laat is het 1 uur later? Hoe laat is het 3 uur eerder?
  • Tellen met sprongen van 2 en 5 (tot en met 20)
  • Rekenen met geld:
    • 1 en 2 euromunten: inwisselen en ermee betalen t/m 10 euro.
    • Introductie van het 10 eurobiljet.
  • Splitsen van hoeveelheden. Bijv.: Er staan 5 kinderen voor de klas. Drie van deze kinderen gaan bij de deur staan en 2 aan de andere kant van het lokaal. Wat is er nu gebeurd? De groep is gesplitst! Dit kun je schrijven als 3 + 2. Dit wordt nog een aantal keer herhaald met andere splitsingen: 1+4, 4+1, 2+3. 
  • Spiegelen en verdubbelen: De spiegel wordt in groep 3 gebruikt als opstap naar verdubbelen. Op het plaatje hieronder kunt u zien hoe de kinderen dit op school oefenen: Als de spiegel naast twee fiches gezet wordt, verschijnen er ook twee in de spiegel. 2 erbij 2 is 4. Het aantal fiches verdubbelt.
 
  Afbeeldingsresultaat voor verdubbelen met knikkers spiegel

 

De Gouden weken

Uw kind zit op school om allerlei dingen te leren en te ervaren. Maar wat is verder ook belangrijk voor de ontwikkeling van uw kind?

Onderzoek wijst uit dat het essentieel is voor kinderen om een aantal vaardigheden goed te beheersen. Dat zijn: besef van jezelf, zelfmanagement, besef van de ander, relaties hanteren en keuzes maken.

Als kinderen weten waar ze goed in zijn en waar hun grenzen liggen, hun (heftige) emoties zelf kunnen reguleren, zich kunnen inleven in anderen, vriendschappen kunnen onderhouden en verantwoorde keuzes kunnen maken, zijn ze veel beter in staat om succesvol te kunnen meedoen aan onze samenleving. En precies die vaardigheden ontwikkelen we op onze school o.a. met behulp van de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren (SEL).

Aan het begin van het nieuwe schooljaar besteden we veel aandacht aan de groepsvorming. We noemen deze eerste weken de Gouden weken. Door middel van spelletjes leren we elkaar kennen en stellen we samen groepsregels op (die we allemaal belangrijk vinden).

De rest van het schooljaar besteden we elke week aandacht aan het sociaal-emotioneel leren. In de groep kunt u de Kwink van de week zien hangen. Deze Kwink van de week geeft aan welk onderwerp er centraal staat.